فلکسی شیشه ای : با ظهور فلکسی ها صنعت تبلیغات وارد عصر جدیدی شد. تابلو های فلکسی این روزها تقریباً بر سردر اکثر مغازه های شهر برپا هستند و هر کدام با شکل و شمایل مختلف و طرح ها و رنگ های خلاقانه و زیبا، کالا و خدماتی که در آن مکان ارائه می شود را به مردم و رهگذران معرفی می کنند. افرادی که از سیستم حمل و نقل عمومی مانند مترو استفاده می کنند تابلو های فلکسی را به خوبی می شناسند. البته شاید خیلی از این افراد با نام فلکسی و چاپ فلکس آشنایی نداشته باشند اما قطعاً همه آنها این تابلو ها را در راهرو ها ، راه پله ها ، سالن های مترو و آینه هایی که به محض عبور از کنارشان روشن شده و تصویری تبلیغاتی را به نمایش می گذارند ، دیده اند. در این مطلب قصد داریم به بررسی مفهوم فلکسی شیشه ای بپردازیم پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.
فارغ از اینکه یک تابلو فلکسی به چه شکلی است ، چه رنگی دارد و محتوای آن تبلیغ چه کالا یا خدماتی را می کند تمام این تابلو ها در یک موضوع مشترک هستند و آن موضوع چگونگی نورپردازی آن ها است. فلکسی ها به این دلیل که نسبت به بنر ها شفاف تر هستند و نور را از خود عبور می دهند از سیستم نور پردازی متفاوتی استفاده می کنند. در تمام تابلو های فلکسی منبع نوری در پشت فلکسی چاپ شده قرار می گیرد و به این شکل طرحی که بر روی فلکس خام چاپ شده است با نوری که از پشت بر آن می تابد جلوه زیباتری پیدا کرده و جذابیت خاصی می گیرد. اما آیا می توان فلکسی را به این دلیل که نور را از خود عبود می دهد با واژه شیشه ای خطاب کرد ؟
اجازه دهید برای شما مثالی بزنیم تا به شکل روشن تری به این موضوع بپردازیم. شیشه ها انواع مختلفی دارند اما هر جا صحبت از شیشه می شود اولین فکری که در ذهن ما خطور می کند این خصوصیت شیشه می باشد که می توان به سادگی از یک طرف سمت دیگر آن را دید ؛ اما نکته ای که اهمیت دارد این موضوع است که شیشه های مات هم وجود دارند به طوری که می توانند نور را از خود عبود دهند اما شما به هیچ عنوان نمی توانید سمت دیگر آن شیشه مات را ببینید. حال اگر بخواهیم در مورد فلکسی شیشه حرف بزنیم باید بدانیم که فلکسی را می توان به شیشه مات تشبیه کرد زیرا این قابلیت را دارد که نور را از خود عبور دهد اما نمی توانید سمت دیگر آن را ببینید.
البته این موضوع را نمی توان یک عیب برای فلکسی در نظر گرفت زیرا با توجه به این موضوع که فلکسی ها عموماً در تابلو های نوری استفاده می شوند و در پشت آنها چراغ های متعدد برای ایجاد منبع نوری نصب می شود ، اگر فلکس کاملاً شفاف بود و طرف دیگر آن دیده می شد دیگر امکان استفاده از آن در تابلو ها نبود زیرا پر واضح است که با نصب آن ها بر روی تابلو تمام محتویات تابلو دیده می شد که نه ظاهر زیبایی داشت و نه قطعاً بازتاب تبلیغاتی مناسبی از آن حاصل می شد.
موضوعی دیگری که در مورد فلکسی و تصور شیشه ای بودن آن وجود دارد این است که در مکانیزم ساخت تابلو های فلکسی پس از نصب چارچوب عموماً فلزی تابلو و تعبیه منبع نوری که می تواند از انواع لامپ ها و ال ای دی ها تشکیل شده باشد ، فلکسی چاپ شده را روی قالب تابلو قرار داده و بر روی آن یک لایه از تلق شیشه ای قرار می دهند. این تلق به منظور استفاده های متعددی بر روی فلکسی قرار می گیرد که به عنوان مثال می توانیم به جلوگیری از افتادن فلکسی ، کثیف و لکه شدن آن به دلیل لمس شدن توسط افراد و همچنین جلوگیری از خطراتی همچون برق گرفتگی برای رهگذران کنجکاو اشاره کنیم. از آنجایی که بیشتر مردم با مکانیزم ساخت تابلو فلکسی آشنایی ندارند و تنها نتیجه کار را می بینند فلکسی شیشه ای را در ذهن خود تصور می کنند که این یک باور کاملاً غلط است و در واقع فلکسی از نظر جنس و ظاهر کاملاً شبیه به بنر هایی است که به تعداد زیادی در کوچه و خیابان مشاهده کرده اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.