چاپ فلکس در تهران

چاپ فلکس در تهران : در اواسط سال ۱۳۷۵ بود که چاپ فلکس در تهران و استفاده از آن در ساخت انواع تابلو های فلکسی و یا همان فکسی فیس ها آغاز شد. این تابلو ها خیلی زود جای خود را در حوزه تبلیغات در فضاهای مختلف بیرونی (Out Door) و درونی (In Door) باز کردند. فلکس ها شکل جدیدی از بنر ها بودند که با داشتن خاصیت عبور نور می توانستند در انواع تابلوهایی که با تکنولوژی نور از پشت ساخته شده اند قرار بگیرند و به این ترتیب تحول بزرگی را در صنعت تابلو سازی و تبلیغات به وجود آوردند.
این روزها تقریباً در هر مکان عمومی که باشید و نگاهی به دور و بر خود بیاندازید احتمالاً حضور تابلو های فلکسی فیس را حس خواهید کرد زیرا این تابلو ها در طرح ها و اندازه های مختلف برای انجام تبلیغات متنوع در تمام نقاط شهر به کار می روند. از طرح ها ، رنگ ها و ابعاد مختلف تابلو های فلکسی که بر سردر مغازه ها نصب شده است گرفته تا انواع دیگری از آنها که می توان نمونه اش را در اماکن عمومی همچون سالن های مترو ، پاساژها ، رستوران ها و فروشگاه های بزرگ و کوچک مشاهده کرد.
شاید جالب باشد که بدانید چاپ فلکس در تهران از همان ابتدای امر به این شکل نبود و در آن زمان تمام کار با استفاده از استیکر ها انجام می شد. قبل از اینکه دستگاه های چاپ بنر و چاپ فلکس وارد بازار کشور شوند ایجاد انواع طرح ها بر روی فلکس های خام با استفاده از چسباندن استیکر های مختلف بر روی فلکس انجام می گرفت. روند کار به این شکل بود که ابتدا فلکس خام را کاملاً خیس یا نمدار می کردند و سپس استیکر مورد نظر را بر روی آن قرار می دادند. به دلیل نمدار بودن فلکس استیکر به راحتی بر روی آن جا بجا می شد ؛ پس از آنکه محل قرار گیری استیکر بر روی فلکس مشخص می شد با استفاده از کاردک های مخصوص که عموماً پلاستیکی بودند هوا و نم زیر استیکر را خارج می کردند و پس از این کار استیکر به خوبی بر روی فلکس می چسبید.
بعد از اینکه دستگاه های چاپ بنر و فلکسی وارد بازار شدند آن روش که کار دشواری بود نیز منسوخ شد ؛ هر چند که نمی توان این نکته را نادیده گرفت که اجرای طرح های مختلف بر روی فلکس خام آن هم با استفاده از استیکر ها و ایجاد کردن یک هارمونی مناسب با پیاده سازی لوگو های تجاری و علائم خاص مورد نظر کارفرمایان کاری بس سخت ، هنری و پر دردسر بوده است. به هر روی با آمدن دستگاه های پرینتر بنر و فلکسی ، کار بسیاری از تابلو سازان کمی ساده تر شد و تصاویر واقعی که توسط برنامه های مختلف گرافیکی و کامپیوتری طراحی می شدند مستقیماً بر روی فلکس چاپ شده و جای استیکر ها را گرفتند.
در ادامه باید بدانید که چاپ فلکس در تهران عموماً بر روی فلکس های خام چینی یا کره ای انجام می گیرد که البته انواع کره ای آن به مراتب از کیفیت بالاتری نسبت به متریال های چینی برخوردارند. فلکسی های چینی معمولاً ۱۸ اُنس بوده و فلکسی های خام کره ای نیز ۲۰ اُنس می باشند. ( اُنس از واحد های وزنی است که بیشتر در انگلستان و ایالات متحده آمریکا از آن استفاده می شود و هر اُنس تقریباً کمی بیشتر از ۲۸ گرم می باشد ؛ در مبحث فلکس خام وقتی عنوان می شود که مثلاً فلکس چینی ۱۸ اُنس می باشد به این معنی است که هر واحد متریک آن که عموماً یک متر مربع می باشد وزنی در حدود ۱۸ اُنس دارد.)
از ویژگی های اصلی که فلکس ها را نسبت به بنر ها پر طرفدار تر می سازد ویژگی عبور نور آنها است که باعث می شود این متریال ها در تابلوهای نور از پشت مورد استفاده قرار گیرند . همین ساطع شدن نور از فلکس و چارچوب تابلوی فلکسی و همچنین کنتراست آن نسبت به محیط اطراف باعث می شود که فلکسی ها این قابلیت را به دست بیاورند که هم در فضاهای روشن که دارای نور طبیعی و یا مصنوعی هستند به کار گرفته شوند و هم از آنها در فضا های تاریک ، به خصوص در شب ها استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.