چاپ فلکس

چاپ فلکس : اگرچه بسیاری از تابلوهای تبلیغاتی یا عناوینی که روی سردر مراکز تجاری یا فروشگاه ها زده می شود با نیت جلب نظر مخاطبین یا معرفی پیوسته و شبانه روزی صاحب امتیاز آنان برپا شده اند ، اما می توان ادعا کرد که با وجود افزونه یا طراحی های خاصی که در دل آن ها وجود دارد ، نمایش شبانه آن ها در اولویتی بالاتر قرار دارد . چنانچه بخواهیم به این مسأله از یک منظر کلی نگاه کنیم ، بدیهیست که خورشید در طول روز همه پدیده های قرار گرفته در معرض شراره های خود را به صورتی یکنواخت سیراب کرده و با صرف نظر از تفاوت های تابش در شرق و غرب یک منطقه در هنگام طلوع و غروب خورشید یا عدم پراکندگی یکسان ابرها بر فراز این محدوده ، نور را که عامل اصلی دیدن پدیده های گوناگون توسط ماست را به صورت یکنواخت پخش می کند ؛ شرایطی که در آن تابلوهای مذکور هرچه بزرگتر باشند شانس بیشتری هم برای دیده شدن دارند .

فلکس مترو

چاپ فلکس

این در حالیست که با رفتن خورشید و آمدن تاریکی ، این عامل جای خود را به منابع روشنایی و اجسام منیر مصنوعی داده و در این موارد هرچه جسمی نورانی تر باشد توسط افراد بیشتری دیده می شود . با توجه به این مثال ساده شانس دیده شدن کدام یک بیشتر است ، تابلویی بزرگ اما تاریک در دل شب یا تابلویی روشن در طول شبانه روز ؟ طبیعتاً در این مقایسه چنانچه تابویی هم بزرگ بوده و هم نورپردازی مناسبی داشته باشد کارایی بهتری نیز دارد ، اما با توجه به محدودیت جای نصب یا کمبود بودجه فرد متقاضی می توان گفت که نمونه دوم یا تابلویی درخشان کارایی بیشتری دارد .

با عنایت به اینکه دانستیم روشنایی تا چه میزان می تواند در کیفیت و کمیّت دیده شدن تاثیر گذار باشد – کما اینکه بسیاری از فروشگاه ها ، نمایشگاه ها ، رستوران ها و سایر مراکزی که در جذب مشتریان گذری رقابت دارند با سرمایه گذاری ویژه روی نور فضای در دسترشان و صرف هزینه هایی قابل توجه برای آن در پی فروشی بیشتر هستند – باید بگوییم که داشتن تبلیغاتی با نور الکتریکی می تواند فرصت دیده شدن ما را افزایش دهد .

چاپ فلکس

 

در همین راستا ، همانند بسیاری از بیلبوردهای بزرگی که در گوشه و کنار شهرمان می بینیم ، این پدیده به واسطه نورافکن هایی که در اطراف این تابلو وجود دارند روشن شده و پیام خود را به خوانندگان منتقل می کنند . در این سامانه که تابلوی مورد نظر بنری ساده بوده که در ازای قرار گرفتن در مقابل نوری قدرتمند اینچنین می درخشد ، تنها با تعویض کردن بنر مذکور می توان نمای تازه ای به این موقعیات تبلیغاتی داد . با صرف نظر از مزایا و معایب این روش ، اماکن متعددی را در اطراف خود می بینیم که به این تجهیرت مجهز بوده و اطلاعات خود را نمایان می سازند .

این در حالیست که گونه دیگری از محصولات چاپی وجود دارند که با ساختاری دلربا و جذّاب تر ، علاوه بر انجام مأموریت فوق، با زیبایی خود زینت بخش محیط اطرافشان نیز می شوند ، محصولاتی به نام فلکسی .

 

فلکسی یا فلکس فیس

 

تابلوهای فلکس فیس یا Flex Face Signage که پیش از این در مقالات متعددی از آن یاد کرده بودیم ، پدیده ای متشکل از یک لایت باکس و بنری با ویژگی های منحصر به فرد می باشد . در این ساختار ، چارچوبی عموماً آلومینیومی (جعبه ای مستحکم و بادوام ) با در بر گرفتن لایه ای از رشته های LED ،  لامپ های مهتابی یا هر چشمه نورانی دیگری که می تواند فضایی را بدون عوارض یا خطرات جانبی روشن کند ، پوشانده شده است . همانند زمانی که یک چراغ قوه را پشت برگه ای کاغذی گرفته و بدین واسطه اطلاعات روی برگه نورانی می شوند ، در چاپ فلکس و تابلوهای مربوط به آن نیز چشمه نور مذکور با روشن شدن خود می تواند همه اطلاعاتی که روی بنر فوقانیش وجود دارد را به وضوح نشان دهد . بدیهیست که با روشن شدن این وسیله ، اطلاعات روی بنر کم رنگ تر نمایش داده می شوند ؛ پس به عنوان اولین تفاوت در چاپ بنر و چاپ فلکس این نکته را به خاطر بسپارید که با وجود خروج آن ها از دستگاهی یکسان ، فلکسی ها مستلزم چاپی پر رنگ تر هستند تا در اثر نورپردازی قدرتمند ورای آن ها ، آثار چاپ در اشعه های نور گم نشوند . ناگفته نماند که دیگر تفاوتی که میان این دو محصول وجود دارد قدرت عبور نور از میان آنهاست ، عاملی که در بنرها نزدیک به صفر بوده و با توجه به وزن و فشردگی بافتشان ممکن است هیچ نوری را از خود عبور ندهند ، در حالی که فلکس فیس ها اینچنین نیستند . قابلیت استفاده از چاپ فلکس در فضاهای داخلی ، ایمنی بیشتر ، تولید حرارت کمتر ، مصرف کمتر انرژی بواسطه تمرکز نور ، مقیاس پذیری بیشتر در چاپ و امکان استفاده چندباره از چارچوب مذکور (همانند اتفاقی که در تابلوهای تبلیغاتی ایستگاه های مترو یا مراکز خرید افتاده و پس از چندی محتویاتشان عوض می شوند) در مقایسه با روش های قدیمی تر از جمله مهمترین مزایای استفاده از فلکسی می باشد .

در بخش قبلی به این نکته اشاره شد که دو محصول مذکور از دستگاه های Outdoor پدید می آیند ، در نتیجه اینکه چاپ فلکس یکی از تخصص های اصلی مجموعه بلوط چاپ به عنوان یکی از مطرح ترین عرضه کنندگان بنر در پایتخت باشد امری غیرعادی و جدید به نظر نمی رسد . لازم به تأکید است که تا به این لحظه مجموعه های کوچک و بزرگ ، سازمان ها ، ادارات ، شرکت ها و نهادهای مختلفی با اهداف گوناگون تولید و چاپ فلکس خود را به مجموعه پیش روی سپرده اند که مشاهده تصاویر و سوابق مربوط به آن ها خود گواهی بر این مدعاست .

در ادامه خالی ز لطف نیست که بدانید نام flex face اشاره مستقیمی به انعطاف پذیری این محصول دارد . از آنجایی که تابلوهای مورد نظر ما لایه ای منعطف از PVC هستند که به دور ساختار سرد و خشک قاب آلومینیومی کشیده می شوند ، این عمل با انعطاف پذیری خود رویدادی شبیه گستراندن پوست حیوانات بر پهنه چارچوبی مشخص و ساخت طبل های سنتی را تداعی می کند (روشی که بسیاری از سازهای کوبه ای از آن متولد شده اند) ، در نتیجه در جوامع غربی گاهی از اصطلاح Skin به معنای پوست یا پوسته هم برای معرفی آن استفاده می شود .

با گذر از زیبایی های بصری این محصولات ، آیا بنر فلکس مزایای دیگری هم در مقایسه با بنر های معمولی دارد که ما را به استفاده از خود ترغیب نماید ؟ بی تردید پاسخ مثبت است ، چرا که می دانیم زیبایی و جذابیت های دیداری علاوه بر اینکه اموری نسبی و سلیقه ای هستند ، همواره سیری صعودی طی کرده و پیوسته در حال تکامل و بهتر شدن می باشند . در نتیجه اینکه اگر تنها بحث زیبایی این محصولات مطرح بود ، شاید بنر فلکس تا کنون جای خود را به دیگر روش های تبلیغ میدانی داده بود .

وجود الیاف آکرولیک در مدیای مورد نظر که علاوه بر ایجاد امکان عبور نور استحکام این نگاره را نیز در برابر کشش افزایش می دهد ، مقاومت بالای این محصول در برابر پدیده هایی ذاتاً در تضاد با سلامت انسان و محیط زیست از جمله اشعه ماورای بنفش یا گاز ازن ، عمر 3 تا 8 ساله آن و وجود فیلم هایی نیمه شفاف از PVC که با اکریلیک تقویت شده اند از جمله عواملی هستند که اگرچه برای برخی متقاضیان نامفهوم بوده و یا به کلی برای ایشان مهم نمی باشد ، اما از نظر ساختاری ، کیفیت ، استحکام و همخوانی با محیط زندگی ما از استانداردهای قابل توجهی برخوردار بوده و از جمله دلایل محبوبیت بالای این پدیده می باشند .

مراحل ساخت بنر فلکس

ساخت تابلوهای نورانی و پر طمطراقی که در گوشه و اطراف شهر محل زندگیمان میبینیم جملگی دارای 4 مرحله اصلی می باشند که به نحوی آن را گذرانده اند :

  1. طراحی

در مرحله طراحی که شاه بیت غزل تفاوت های میان نگاره های مختلف در این حوزه است ، طراح کامپیوتری با کمک نرم افزارهای مختلف ، طرح مورد نظر و مطلوب کارفرما را درآورده و آن را به واحد چاپ ارسال می کند . این مرحله به این دلیل اصلی ترین قسمت ساخت یک تابلوی فلکس است که سبب می شود تا اختلاف میان دو مدیای سفید پدیدار شود . به بیانی ساده تر مثلاً فرض کنید پارچه خاصی که با متراژهای مساوی در دستان دو خیاط منحصر بفرد قرار دارد ، توسط فرد ماهر و پر آوازه تر به لباسی تبدیل می گردد که تحسین همگان را در بر داشته و میلیون ها تومان ارزش دارد ، این در حالیست که نفر دوم به دلیل عدم تسلط کامل به مباحث و فنون خیاطی ، تجربه کم و هوش و خلاقیت نچندان زیاد برای طراحی مدلی بهتر ، محصولی پر از عیب و ایراد طراحی کرده است که مصداق واقعی از بین بردن این پارچه می باشد . در مبحث چاپ فلکس یا چاپ بنر داستان ما کاملاً مشابه اتفاقات فوق است . تفاوت میان طراحی که با نقش و نگار خوب به آن ارزش بخشیده و این مدیا را به اثری ارزنده تبدیل می کند ، در برابر فردی که آن را با طرح های ضعیف خود تضییع کرده و زمینه خلق آثاری بهتر را از بین برده است . در نهایت اینکه فرق بین چاپ فلکس خوب و بد تا حد زیادی به طراحی و حفظ کیفیت آن وابسته می باشد .

  1. چاپ

در مرحله بعدی طرحی که با نرم افزارهایی همچون فتوشاپ ، کورل دراو ، ایلوستریتور یا ایندیزاین طراحی شده است با کمک دستگاه های اوت دور یا خارجی چاپ شده و بر روی پهنای فلکسی می نشینند . طبیعیست که در این مرحله نیز کیفیت بالای دستگاه ها و قرار داشتن آن ها در شرایط آرمانی می تواند زحمات بخش طراحی را به بار بنشاند ، دو مرحله ای که همکاران من در مجموعه بلوط چاپ توانایی و شایستگی خود را در آن ها ثابت کرده و به عنوان دو عمل سرنوشت ساز در چاپ فلکس ، همواره از آن سربلند بیرون آمده اند .

ساخت تابلو و نصب چشمه نور

  1. ساخت تابلو

تابلوهای پروفیلی به عنوان محل قرارگیری فلکسی ها به موازات چاپ آن ها ساخته می شوند ، با این حال با اتمام کار هر دو نوبت به نصب آن روی چارچوب مذکور می رسد .

  1. نصب چشمه نور

مهمترین اصل و وجه تمایز تابلوهای فلکسی فیس با دیگر همنوعان خود وجود چشمه نوری در ورای آن ها می باشد ، به همین دلیل نباید از اهمیت مرحله آخر که همان برپایی سامانه نوردهی این مجموعه می باشد غافل شد . در این مرحله سینی مهتابی به عنوان ورق گالوانیزه ای که پذیرای مهتابی یا رشته های LED می باشد ، مقدمه روشن شدن طرح آماده شده ، بنر چاپ شده و قاب ساخته شده را به وجود می آورند .

 

در سال های ابتدائی ورود فلکسی فیس به ایران (اواسط دهه هفتاد خورشیدی) استیکرها نقشی اساسی در پوشاندن لایه رویی لایت باکس ها را ایفا می کردند . در این عمل که شاید بتوان آن را با جعبه نورانی مطلب پزشکان مقایسه کرد ، همانطور که این افراد پاسخ تصویربرداری های رادیولوژی و اسکن های گرفته شده را با کمک این دستگاه با وضوح بیشتری می دیدند ، استیکرهای روی لایت باکس نیز بواسطه نور زیرین خود تصاویر رنگیشان را با وضوح بیشتری به نمایش می گذاشتند ؛ اما این روش دارای اشکالاتی بود .

در این نوع روش نصب استیکر که همینک نیز وجود داشته و بدین واسطه نگاره های ریز و درشتی روی شیشه های ساختمان ها ،  فروشگاه ها ، وسایل نقلیه عمومی و … نصب می گردد ، این لایه بر روی بستری از آب و کف قرار گرفته و بر روی سطح می چسبد . این در حالیست که با وجود این لایه مرطوب ، برچسب مذکور روی سطح حرکت کرده و جابجا می شود . نکته خوب ماجرا اینجا بود که دستمان برای جابجایی اثر باز بوده و می توانستیم آن را در هر نقطه ای که اراده می کنیم بواسطه کاردک و خروج آب و هوای زیر آن تثبیت کنیم ؛ حال اینکه همین لغزش ها در نمونه های حساس تر دردسر ساز شده و سبب می شد تا با وجود دقت و ممارست بالا ، در آخر کار باز هم بخشی از لوگو یا طرح هایی خاص را معیوب و دور از حالت ایده آلش ببینیم .

به همین دلیل با پیدایش و گسترش دستگاه های مخصوص چاپ فلکس و بنر ، دیگر دغدغه ای از بابت ساختار یا رنگ و لعاب محصول وجود نداشته و می دانستیم آنچه که در اسکرین های دیجیتالی مشاهده می کنیم ، دقیقاً همان چیزیست که روی سطح مورد نظر خواهد نشست .

در مواردی دیده شده است که مشتریانی که برای سفارش چاپ فلکس به مجموعه بلوط چاپ مراجعه می کنند ، با گوشزد کردن نکاتی ساده که مقدمات تحقق اینگونه چاپ می باشند در پی دریافت محصولی با کیفیتی ایده آل هستند . در برابر اینگونه نگرش ، علاوه بر اینکه به صورت حضوری این اطمینان خاطر به آن ها داده می شود که همه محصولاتی که از این مجموعه خارج می شوند جملگی در آرمانی ترین حالت خود بوده و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد ، قصد داریم تا در ادامه به بخشی از عملیات چاپ فلکس اشاره کنیم تا بدین واسطه شبهات برخی از کاربران نیز برطرف شود . به همین منظور در راستای چاپ فلکس :

  • در قدم اول کیفیت تصویر مورد نظر را با ابعاد و خواسته مشتری مقایسه می کنیم که در صورت عدم همخوانی ، یا تصویر با هماهنگی ایشان مردود اعلام شده و تصویر دیگری مطالبه می شود یا این نگاره با کیفیت بهتری توسط تیم طراحی مجموعه پیدا یا طراحی می شود . بدیهیست که در این مرحله چنانچه ابعاد تصویر با ابعاد بنر مورد انتظار یکی نباشد ، تبدیلات لازم انجام می پذیرد .
  • سامانه خروج رنگ از اسکرین های دیجیتالی RGB (قرمز ، سبز و آبی) می باشد و رنگ های خروجی چاپگرهای بنر بر پایه مد CMYK (فیروزه‌ای ، سرخابی زرد و سیاه) است . با توجه به این تفاوت ها چنانچه این اصل توسط مشتری رعایت نشده باشد (که طبیعی نیز می باشد که همه آن ها با طراحی و کار با نرم افزارهای حرفه ای این کار آشنا نباشند) همکاران بنده این تغییرات را اعمال می کنند .
  • در قسمت بعدی مشخصات تایپوگرافی و فنی خود محتوا مورد بررسی قرار خواهد گرفت که به ترتیب با فونت بالاتر از 10pt ، ترکیب رنگی بیش از 16bit ، رزولوشنی برابر با dpi300 برای چاپ های افست و دیجیتال ، رزولوشنی برابر با 150dpi برای نمونه های پلات و چاپ عریض فضای درونی و رزولوشنی برابر با 72dpi برای بنر یا چاپ عریض فضای بیرونی مشخص می گردند .
  • نوشته ها از نظر نگارشی بررسی شده و فرمت فایل هریک نیز به اقتضای تعدادشان تعیین می گردد . (به عنوان مثال تصویر تکی با JPG و تصاویر تعدادی با PDF)
  • حاشیه های کار به منظور عدم فرو رفتن در قاب به اندازه چند میلیمتر سفید چاپ شده تا اصل تصویر درگیر نشود و نهایتاً با عنایت به حساسیت QR-Code ، آن را به صورت تک رنگ مشکی چاپ می نماییم .

در ادامه گفتنیست که پس از چاپ فلکس ، مهتابی یا رشته های LED بنا به ویژگی های تابلو یا محل نصب آن (هرچه تابلو عمیق ، عریض یا طویل تر بوده و مستلزم دیده شدن از فاصله دورتری باشد تعداد لامپ یا رشته های مذکور نیز افزایش می یابند) منبع نور ما شده و روکش به دست آمده با یکی از روش های سپری ، لولایی یا پرچی باکس مورد نظرمان را کامل می کند . اگرچه برخی از پرژکتور ال ای دی به عنوان چشمه نور خارجی استفاده می کنند ، اما باید اذعان داشت که این عمل در منافات با ذات بنرهای فلکسی بوده و چنانچه بخواهیم بدین ترتیب تصویر مورد نظرمان را روشن کنیم ، می توانیم از همان ابتدای کار به جای چاپ فلکس به چاپ بنر معمولی متوسط شویم .

از آنجایی که هزینه ها همیشه از موارد مهمی است که مد نظر بازاراین و کسبه قرار دارد احتمالا این سوال برای آنهایی که قصد دارند با چاپ فلکس و نصب تابلو فلکسی به معرفی خدمات و مشاغل خود بپردازند پیش می آید که هزینه های پس از نصب تابلو فلکسی چگونه است؟ میزان برق مصرفی و احتمال خرابی یا خاموشی لامپ های به کار رفته در آنها چقدر است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که تا همین اواخر به منظور ایجاد روشنایی در تابلوهای فلکسی از لامپ هایب فلورسنت استفاده می شد. لامپ هایی که ما بیشتر آنها را با نام مهتابی می شناسیم. بالا پیشرفت روز افزون تکنولوژی این لامپ ها کم کم جای خود را به LED  ها دادند. LED  ها برتری های متعددی نسبت به لامپ های مهتابی و همچنین دیگر منابع نوری دارند. مصرف کمتر برق ، اندازه کوچکتر و عمر بیشتر آنها را می توان به عنوان تعددی از مزایای LED  ها نسبت به لامپ ها و منابع نوری سنتی برشمرد.

در مدت زمان کوتاهی از آغاز سلطه LED  ها بر دنیای روشنایی ، نوع خاصی  از آنها که SMD ها نامیده می شوند جای خود را در این عرصه باز کردند. SMD ها که مخفف Surface Mounted Devices  به معنای لغوی قطعات نصب سطحی می باشند در واقع نوعی از ال ای دی هایی هستند که بر روی سطح برد الکتریکی لحیم می شوند.

SMD ها معمولا برای روشنایی نیاز به شدت جریانی به اندازه 1/0 آمپر و ولتاژ 12 ولت دارند. این در حالی است که لامپ های مهتابی و حتی لامپ های کم مصرف نیاز به 220 ولت برق دارند. بدون نیاز به فکر کردن روشن است که این نور های کوچک تا چه میزان نسبت به بقیه لامپ ها مصرف کمتری دارند. پس پاسخ به این سوال که هزینه برق مصرفی یک تابلو که با تکنولوژی چاپ فلکس ساخته شده است به چه میزان است باید گفت که می توان مقدار دقیق آن را با استفاده از فرمول های الکتریسیته محاسبه کرد؛ اما پاسخی که به صورت خلاصه می توان به این سوال داد این است که تابلو های فلکسی ، اگر در آنها به جای لامپ های کم مصرف و مهتابی از SMDها استفاده شود مصرف بسیار پایینی دارند.

در مورد احتمال خاموشی یا سوختن لامپ های تابلو هم باید به این نکته اشاره کنیم که در تمام لوازم برقی گاهی موارد خاصی پیش می آید. اما اگر این موارد را فاکتور بگیریم ، طول عمر مفید SMD ها به گفته کارخانه های سازنده آنها حدودا 5000 ساعت خواهد بود . ناگفته نماند که در صورت خاموشی این لامپ ها ، تعویض آنها کار سختی نبوده و به سادگی قابل اجراست.

چاپ فلکس بلوط چاپ

انتخاب رنگ در طراحی تابلو

در بسیاری از مواقع طراحان تابلو ها به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از ترکیب رنگ ها و تناژ رنگ های مختلف و همچنین تفاوت استفاده آنها در مانیتور و در هنگام چاپ ، از رنگ هایی استفاده می کنند که در ظاهر وقتی در مانیتور به آنها نگاه می کنید بسیار زیبا هستند اما در زمان چاپ فلکس می بینیم که نتیجه استفاده از آن رنگ ها به شکلی مطلوبی نبوده و نتیجه چاپ شده تفاوت های آشکار زیادی با چیزی که در صفحه نمایشگر مشاهده کردید دارد.. این مسئله دلایل و نکات ریزی دارد که در ادامه برخی از آنها را بر می شماریم.

فرایند چاپ دارای مود رنگی CMYK است که شامل رنگهای زرد ، سیاه ، فیروزه ای و ارغوانی می شود و از ترکیب این چهار رنگ می توان به میلیون ها رنگ دیگر دست یافت ؛ به عنوان مثال برای رسیدن به رنگ سبز باید زرد را با فیروزه ای مخلوط کرد که با استفاده از کمی مشکی می توان درصد تندی آن سبز را کم و زیاد کرد. مود رنگی مانیتورها در اکثر قریب به اتفاق مواقع RGB است که این امر باعث می شود در زمان چاپ به دلیل اختلاف مود ، رنگ چاپ شده در نهایت هیچ شباهتی به رنگ مورد نظر نداشته باشد.

در ایجاد یک رنگ ، استفاده از تعداد کمتری از رنگ های اصلی راه حل مناسبتری است زیرا به عنوان مثال خطای رنگی در ترکیبی که از چهار رنگ اصلی ایجاد شده  بیشتر از خطای رنگی در ترکیبی است که از یک رنگ اصلی در آن استفاده شده است. همیشه به این موضوع توجه داشته باشید که هر رنگی که شما در داخل مانیتور مشاهده می کنید قابل چاپ به همان شکل نیست ، مثلاً رنگ هایی مثل زرشکی و بنفش و دیگر رنگ هایی که در تولید آنها باید از چهار رنگ اصلی استفاده شود در موقع چاپ با تغییرات زیادی نسبت به آنچه در مانیتور مشاهده می شود مواجه می گردند. شایان ذکر است که بهترین روش برای استفاده از رنگ ها مناسب برای طراحی ، استفاده از کد آن رنگ ها می باشد که البته در مجموع باز هم شاهد اندکی تغییرات در زمان چاپ فلکس خواهیم بود.

در مورد رنگ  مشکی اگر قصد دارید که زمینه تابلو شما کاملاً مشکی پررنگ باشد باید از مشکی 4 رنگ برای چاپ استفاده شود زیرا استفاده از مشکی تک رنگ در زمان چاپ نتیجه را خاکستری تحویل شما خواهد داد. برای چاپ رنگ خاکستری هم بهتر است از همین درصد های مختلف رنگ مشکی به جای خاکستری چهار رنگ استفاده نمایید.

فلکس ها که متریال هایی شفاف هستند و قابلیت عبور نور از خود را دارند و برای استفاده در تابلو سردر مغازه ها و بسیاری از اماکن دیگر از آنها استفاده می شود در دو نوع فلکس های چینی و کره ای در بازار موجود هستند. البته شاید نیاز به گفتن این موضوع نباشد و همه به این مهم آگاهی داشته باشند که معمولاً اجناس چینی در رقابت با اجناس کشور های دیگر شکست می خورند و از کیفیت پایینی برخوردارند و البته از سوی دیگر تجربه ثابت کرده است که کالاهای ساخت کره عموماً دارای کیفیت خوبی هستند .

البته تجربه بیراه هم نمی گوید زیرا فلکس هایی که ساخت کشور کره هستند از کیفیت عالی برخوردارند و بافت 1000*500 دارند. این در حالی است که فلکس های چینی با بافت 500*500 در بازار یافت می شوند. البته جدا از نوع فلکس و کشور سازنده آن انتخاب جوهر مناسب برای چاپ فلکس از مهمترین کار ها است. اگر جوهر مناسبی برای این کار انتخاب شود ماندگاری آن می تواند حتی در مقابل نور آفتاب و شرایط جوی نامناسب تا دو سال نیز طول بکشد. پس از نوع جوهر مصرفی ، یکی دیگر از عواملی که باعث ماندگاری بیشتر این چاپ می شود انتخاب دستگاه مناسب برای چاپ است زیرا نوع دستگاه که شامل تعداد هد هل و برند آنها و دیگر عوامل می باشد در بالا بردن کیفیت چاپ و در نتیجه ماندگاری طولانی تر آن نقش مهمی را ایفا می کند.

استفاده از فلکس یا فلکسی ها مزایای مختلفی دارد که می توان به عنوان نمونه به قابلیت عبور نور توسط آنها اشاره کرد. همین ویژگی آنها باعث می شود که در بسیاری از تابلو ها که با استفاده از روش بک لایت یا نور از پشت ساخته می شوند از فلکس ها و چاپ فلکس استفاده شود ؛ از سوی دیگر مقاومت بسیار خوب فلکس ها در مقابل نور آفتاب ، باران و رطوبت و همچنین توانایی آنها در تحمل فشار کششی و به زبان ساده تر پاره نشدن آنها ( به راحتی ) باعث شده است که این متریال و چاپ بر روی آنها در تمام مناطق کشور مورد استقبال همگان قرار گیرد .

خوب است این نکته را نیز بدانید که از اصطلاحات رایجی که در زمینه چاپ فلکس وجود دارد می توانیم به پانچ اشاره کنیم که به معنای حلقه های فلزی است که در چهار گوشه فلکس تعبیه می شوند تا به راحتی بتوان آن را با استفاده از طناب نصب کرد.

قیمت چاپ فلکسی چگونه است؟

از آنجایی که فلکسی ها در انواع و اقسام مختلف و با ابعاد و اشکال متفاوتی چاپ می شوند قیمت های متنوعی نیز دارند اما عواملی وجود دارند که در تعیین قیمت چاپ فلکس موثر هستند که اکنون قصد داریم به بررسی آنها بپردازیم.

چاپ فلکسی مانند چاپ پرینترهای خانگی نیست که تنها با یک کلیک بر روی گزینه پرینت انجام گیرد بلکه مراحل مختلفی دارد که باید پشت سر هم و به بهترین شکل انجام گیرند تا در نهایت یک فلکسی بی نقص برای نصب روی تابلو چاپ شود.

از عوامل موثر در قیمت چاپ فلکسی ها می توان ابعاد و اندازه های آن را برشمرد. فلکسی ها در ابعاد مختلفی چاپ می شوند که اندازه های چاپی آنها بر اساس نیاز مشتریان مطابقت داده می شود. بدیهی است که هر چه فلکسی چاپ شده ابعاد بزرگتری داشته باشد هم از لحاظ اندازه فلکسی خام استفاده شده و هم از نظر جوهر مصرفی بیشتر در آن قیمت چاپ آن نیز افزایش خواهد داشت.

یکی دیگر از آیتم هایی که در قیمت چاپ فلکس کاملاً تاثیر گذار است طراحی آن می باشد. ایجاد طرحی که قرار است بر روی فلکس خام چاپ شود نیاز به مهارت ویژه ای دارد. هر چند که این روزها با افزایش نرم افزارهای گرافیکی و دسترسی آسان عموم مردم به آنها تعداد افرادی که طراحی گرافیکی انجام می دهند افزایش داشته است اما نکاتی در طراحی فلکس وجود دارد که طراحان متخصص را از طراحان آماتور متمایز می سازد. به عنوان مثال در طراحی فلکسی رنگ ها باید طوری به کار گرفته شوند که وقتی شب هنگام نور از پشت به آنها بتابد جلوه ای زیبا داشته باشند. بنابراین طراحی تبلبغاتی که قرار است بر روی فلکسی خام چاپ شود خود دلیلی برای تغییرات قیمت چاپ فلکس می باشد.

عوامل دیگری را نیز می توان نام برد که شاید به اهمیت عوامل ذکر شده نباشند اما تاثیرات خود را بر روی قیمت چاپ فلکسی اعمال می کنند. به عنوان مثال رنگ های به کار رفته می تواند بر قیمت کار تاثیرگذار باشد ؛ مثلا بعضی رنگها از برخی دیگر گران تر محسوب شوند. جنس فلکسی خامی که در چاپ مورد استفاده قرار می گیرد نیز یکی دیگر از همین عواملی است که بر قیمت آن موثر واقع می شود ؛ فلکسی خام در انواع مختلفی مثل کره ای و چینی در بازار موجود است که برند های کره ای آن به دلیل کیفیت بالاتر از قیمت بالاتری نیز برخوردار هستند که این خود می تواند بر هزینه نهایی چاپ تاثیر هر چند کوچکی بگذارد.

 

شاید بتوان گفت تابلو های فلکسی که  عموماً بر سردرب مغازه ها ، رستوران ها ، فروشگاه های بزرگ و بسیاری از مراکز فروش کالا ها و ارائه خدمات مختلف مشاهده می کنیم مهمترین کارایی چاپ فلکس می باشد. عوامل متعددی وجود دارند که در زیبا تر شدن یک تابلو فلکسی موثر هستند. باید به خاطر داشت که تابلویی که صاحبان کسب و کار بر روی سر درب مکان اشتغالشان نصب می کنند به شکلی حکم شناسنامه آن مکان را دارد و قطعاً هر چه زیبا تر بودن این تابلو ها باعث افزایش نگاه مثبت مشتریان و مردم عادی به کسب و کار شما می شود. در ادامه کمی در مورد روش ها و عواملی که می توانند باعث زیبا سازی تابلو های فلکسی شوند صحبت خواهیم کرد.

ساخت تابلوهای فلکسی سرفصل هایی دارد که باید برای دیدن نتیجه مناسب این سرفصل ها را همیشه انجام داد . به عنوان مثال تعیین نوع تابلو و در نظر گرفتن چارچوبی کلی و مناسب برای تابلویی که تولید می شود از اولین و پیش نیاز ترین موارد پیش از ساخت یک تابلو فلکسی می باشد. پس از این مرحله رنگ آمیزی مناسب و انتخاب طرح و تناژ رنگ زیبا که در چاپ فلکس به خوبی خود را نمایش دهد نیز از قدم های مهم و بعدی است ؛ شاید بتوان گفت مهمترین گام در ایجاد یک تابلو فلکسی همین مرحله باشد زیرا انتخاب رنگ های نامناسب و طرح هایی که به دل مخاطب ننشیند می تواند کلیت کار را زیر سوال ببرد.

آخرین مرحله در ایجاد یک تابلو زیبا استفاده از نورپردازی مناسب و افکت های نوری زیبا است. به خاطر داشته باشیم که فلکسی برای استفاده در نور طراحی شده است و این منبع نور است که زیبایی تابلو فلکسی را نمایش می دهد پس جاسازی درست و انتخاب نور های رنگی مناسب می تواند در زیبا تر شدن هر چه بیشتر تابلو کمک کند.

این سه اصل کلی  از پایه های اصلی طراحی و ساخت تابلو است که از ابتدایی ترین کار این عملیات یعنی طراحی و انتخاب رنگ نقش های روی فلکسی شروع می شود و تا بسته شدن آخرین چراغ و منبع نوری ممکن در داخل تابلو ادامه می یابد تا بتوانید بهترین تابلوی ممکن را با توجه به نوع کسب و کاری که قصد دارید برای آن تولید تابلوی تبلیغاتی کنید را تولید نمایید. در ادامه تلاش می کنیم تا این سه سر فصل مهم را شکافته و با جزئیات بیشتری در مورد آنها صحبت کنیم.

همانطور که گفتیم تشخیص نوع تابلو و انتخاب یک چارچوب مناسب برای آن یکی از اصول ساخت تابلو می باشد. اگر بخواهید از یک تابلوی مناسب بهره مند شوید لازم است که چارچوبی که برای آن در نظر می گیرید با شغل و کسب و کار شما متناسب باشد و بهترین گزینه برای این موضوع این است که از افراد متخصص در این کار مشورت بگیرید ، چرا که آنها قطعاً می توانند بهترین نوع تابلو که متناسب با کسب و کارتان باشد را به شما پیشنهاد دهند . یکی از بهترین راهکارها در چاپ فلکس برای ایجاد مناسب ترین تابلو فلکسی مورد استفاده قرار دادن نوشته های مختصر ، کارا ، قابل درک ، پر اهمیت و مفهومی است. نوشته های روی تابلو باید به شکلی باشند که با کمترین کلمات و جملات بیشترین مفهوم را داشته باشند و بتوانند در نگاه اول مشتری را به خود جذب نمایند. حتی محل قرار گیری مغازه یا شرکت شما در انتخاب متون و تصاویر به کار رفته در فلکس چاپ شده موثر خواهد بود و این نوشته ها و تصاویر بر اساس نوع محله شما تغییر خواهد داشت.

رعایت این نکات ریز اما کلیدی می تواند نقطه عطف انتخاب شما باشد بنابراین انتخاب چارچوبی مناسب و یک طراحی که از قبل انجام شده و مشورت با متخصصین امور چاپ و تابلو سازی می تواند باعث شود تا بهترین تابلو ممکن برای شما ساخته شود. ذکر این موضوع نیز خالی از لطف نیست که اولین نمونه ای که تابلوسازان حرفه ای و متخصص به شما پیشنهاد خواهند داد تابلو چلنیوم است.

از دیگر اصول مهم تابلو سازی انتخاب رنگ مناسب است. در واقع انتخاب درست رنگ هایی که برای مخاطبان تابلو جذاب باشد و همچنین تصاویر پشت زمینه مناسب و دیدنی تابلوی شما را به یک آهن ربا تبدل می کند که می تواند مشتریان را مانند قطعه های فلزی به خود جذب نماید. ذکر این مطلب نیز لازم است که انتخاب رنگ ها جدا از سلیقه نیازمند داشتن علم آنها می باشد. علم رنگ ها و مباحث روانشناسی که در پشت آنها قرار دارد تاثیر بسیاری در جهان تبلیغات می گذارد به نحوی که این علم به عنوان شاخه ای از علوم روانشناسی در بسیاری از دانشگاه های معتبر تدریس می شود. به عنوان مثال استفاده از رنگ های متضاد در مورد برخی رنگ ها و در برخی زوایا بسیار جذاب است ؛ این در حالی است که در برخی دیگر از رنگ های متضاد اصلاً نمای زیبایی ندارد و این موضوع به همان مسئله علم روانشناسی رنگ ها بر می گردد.

اما اگر از موارد قبلی بگذریم یکی دیگر از عواملی که باعث جذابتر شدن تابلو و زیباتر جلوه کردن فلکسی که در دستگاه چاپ فلکس پرینت شده است می شود نور پردازی مناسب و بهره بردن از انواع افکت های نوری می باشد. استفاده از نور و انجام ترفند های مختلف توسط آن تاثیر فراوانی در میزان جذب شدن نگاه ها به تابلوی شما دارد. در تابلوهایی مانند تابلو های فلکسی ، نئون و چلنیوم و انواع دیگری از تابلوها که نور جزئی جدا نشدنی از آنها است چگونگی استفاده از نور تاثیر بسیاری در میزان محبوبیت تابلو دارد. به عنوان مثال استفاده از نور های رنگی در زاویه های مختلف ، استفاده از نورهای چشمک زن و بسیاری از ترفند های نورپردازی می تواند تابلوی شما را نسبت به زمانی که تنها یک نور سفید بر پشت آن می تابد بسیار جذاب تر کرده و به این ترتیب افراد بیشتری به محتویات درون تابلو جذب می شوند.

سه بعدی کردن تابلوها نیز از ایده های نسبتاً جدیدی است که این روز ها در دنیای تابلو سازی و تبلیغات موارد استفاده فراوانی دارد. تابلوهای مختلفی مانند چلنیوم ، تابلو فلز و پلاستیک که برای انواع مختلف چاپ فلکس به کار می روند از انواع تابلو هایی هستند که بُعدسازی در آنها به کار می رود. لازم به تاکید موکد نیست که پردازش نور در این تابلو ها تا چه حد می تواند به هر چه زیباتر شدن آن کمک کند. نورپردازی منطقی و درست می تواند تا حد زیادی سه بعدی بودن یک تابلو را به نمایش بگذارد و در واقع آن را زیباتر از حالت معمول جلوه دهد. البته ذکر این مطلب نیز خالی از لطف نیست که جدای این مسائل عوامل دیگری نیز می توانند بر زیباتر شدن یک تابلو برجسته یا سه بعدی تاثیر گذار باشند که به عنوان نمونه می توانیم به انتخاب یک پس زمینه یا بک گراند مناسب با طرح و رنگی که تداخلی با رنگ های دیگر تابلو نداشته باشد اشاره کنیم.

موضوعی که این روزها در ساخت انواع تابلو و انواع چاپ مانند چاپ بنر ، فلکس و دیگر متریال ها نقش بسیار بزرگی دارد گرافیک است. هنر گرافیک به نوعی با زندگی ما کاملاً عجین شد به طوریکه ما روزانه با هزاران تابلو ، علامت و عناصر گرافیکی روبرو می شویم. برخی از این علائم برای ما مهم هستند و برخی دیگر هیچ اهمیتی برایمان ندارند و به سادگی از کنار آنها می گذریم. در ادامه به صحبت درباره اوضاع طراحی گرافیک در تابلو ها می پردازیم.

تعدد تابلوهای تبلیغاتی در بازار

یکی از انواع تابلو هایی که احتمالاً همه ما هر روز حداقل چند عدد از آنها را مشاهده می کنیم و اغلب اهمیتی به حضور آنها در شعاع دیدمان نمی دهیم تابلو های موجود بر سردر مغازه های مختلف است. این تابلو ها که روزگاری برای ایجاد آگاهی در مردم و نشان دادن کالا یا خدماتی که در آن مکان ارائه می گشتند ساخته و تولید می شدند ، امروزه نوعی از آلودگی بصری را برای شهرهای مختلف ما به وجود آورده اند و می توان گفت که خود را به نوعی وارد بافت شهری کرده اند که اگر روزی وارد خیابان شویم و ببینیم که هیچ مغاره ای دارای تابلو نیست ، با اینکه شاید موضوع مهمی برای ما نباشد اما حس گم کردن چیزی را داشته باشیم . این بدان معنی است که چشمان ما کاملاً به تصویر شهر و خیابان های پر از تابلو عادت کرده و دیگر هیچ تصوری از معابر بدون تابلو در ذهنمان نداریم.

 

معایب استفاده از طرح های تکراری

تابلو های سردر مغازه ها که این روزها اغلب آن ها تابلوهای فلکسی فیس هستند و از متریال هایی ساخته می شوند که در دستگاه چاپ فلکس پرینت شده اند ، همانطور که بارها خودتان در خیابان ها مشاهده کرده اید در اندازه ها ، رنگ ها و طرح های مختلف در ردیف های غیر منظم و بدون هیچگونه نظم و هماهنگی خاصی در مکان خود قرار گرفته اند. این تابلوها که اکثریت آنها فاقد ارزش هنری یا بصری هستند فقط باعث می شوند که شهر شلوغ تر دیده شود و آلودگی بصری افزایش پیدا کند. اگر با این مسئله موافق نیستید اجازه دهید از شما سوالی بپرسیم تا به اهمیت این تابلو ها برای ذهن و  ماندگاری آن ها در مغزتان پی ببریم .

در میان همه تابلویی که روزانه می بینید چند نمونه از آن ها در ذهنتان باقی می ماند؟

وقتی که درون ماشین هستید و به سرعت از کنار ده ها تابلو مغازه های مختلف عبور می کنید پیام کدام تابلو را به سرعت دریافت می کنید ؟ کدام تابلو است که با همان نگاه اول بتوانید متوجه شوید که چه کالا یا خدماتی در آن مکان ارائه می شود؟ موضوع این است که این روزها هیچ گونه ابتکار عملی برای چاپ فلکس و ساخت تابلو ها انجام نمی گیرد. این بدان معنی است که در ساخت درصد بسیار بالایی از آنها از یک سری قواعد تکراری در طراحی و ساخت تابلو استفاده می شود و شما مشاهده خواهید کرد که مثلاً تابلو یک مغازه معاملات ملکی شبیه به تابلو یک فروشگاه لوازم خانگی است و تنها در متن های موجود در تابلو اختلاف وجود دارد.

 آیا همه مغازه ها به تابلوهای تبلیغاتی نیاز دارند ؟

همانطور که می دانید این روزها با دسترسی آسان به اینترنت ، دسترسی به آرشیو بزرگی از عکس هایی که هر لحظه در سرتاسر دنیا آپلود می شوند به سادگی امکان پذیر است. از این رو نیاز به انجام عکاسی برای تبلیغ کالا یا خدماتی خاص که مدیای آماده آن به سادگی یافت می شود این روزها کاهش یافته و به نوعی از مد افتاده است ؛ اما استفاده از عکس های اینترنتی در طراحی تابلو های مختلف و انجام عملیات چاپ فلکس و ساخت تابلو به واسطه آن ، پیامد های مختلفی را به همراه داشته است ؛ پیامد هایی همچون استفاده تکراری از یک عکس که ممکن است بر روی تابلوی بسیاری از مغازه ها با کاربری مشابه و حتی غیر مشابه دیده باشید ، همچنین استفاده از عکس ها و طرح هایی که با فرهنگ و بافت شهری ما کاملاً بیگانه هستند و در موارد زیادی حتی با نوع فعالیت آن مغازه و یا محصولی که در آن به فروش می رسد وجه اشتراکی ندارند از پیامد های دیگری است که استفاده از منابع عکس اینترنتی باعث به وجود آمدنشان می شود.

مثال تابلوهای غیر مرتبط 

به عنوان مثال می توانیم به تابلو هایی که بر سر در مغازه های اغذیه فروشی و یا بنگاه های معاملات ملکی مشاهده می کنید اشاره کنیم. قطعاً دیده اید که تابلو مغازه های معاملات ملکی عموماً پر از تصاویر ویلاها و خانه های لوکس می باشند که این موضوع نه با فرهنگ شهری ما مطابقت دارد و نه حتی چنین خانه هایی در آن مغازه به اجاره و فروش می رسند.
در اغذیه فروشی ها نیز وقتی به تابلو نگاه می کنید یک سری عکس های تکراری از غذاهای اشتها آوری را می بینید که چاپ فلکس شده و بر روی تابلوی فلکسی مغازه قرار گرفته اند اما هیچ کدام از این غذاها را نمی توانید در آن اغذیه فروشی پیدا کنید ! ضمن اینکه احتمالاً آن عکس را بر روی تابلوی یک یا چند اغذیه فروشی دیگر نیز دیده اید و نکته جالب این که مدیر آن کسب و کار هیچ علاقه ای به قرار دادن عکس های غذاهای واقعی خود در تابلو ندارد !
از واقعیت عدم توجه به عکاسی و همچنین عدم استفاده از عکس های واقعی و انحصاری که بگذریم نرم افزارهای گرافیکی همچون فتوشاپ نیز از مواردی هستند که در صنعت تابلو سازی به عنوان یک نعمت مورد استفاده قرار می گیرند .

معایب گسترش استفاده از نرم افزارهای گرافیکی

این نرم افزار های گرافیکی با ابزار های ویرایشی که در اختیار کاربر قرار می دهند باعث می شوند هر فردی با پایین ترین سطوح دانش از طراحی ، بتواند طرح های مختلفی را انجام داده و خود را یک طراح توانا معرفی کند. شاید بتوان گفت که درصد بالایی از علل آسیب رسیدن به چهره زیبای شهری همین افراد هستند که با طرح های غیر استاندارد خود که هیچ دانشی از طراحی در آنها وجود ندارد باعث به وجود آمدن این شرایط شده اند. البته لازم به ذکر است که تشخیص این موضوع کار خیلی سختی نیست و به سادگی می توان تفاوت طرحی که از چیدن چند تصویر کنار هم ساخته شده و در چاپ فلکس پرینت شده است ، با طرحی که توسط یک طراح حرفه ای انجام گرفته را درک نمود.

استفاده نامطلوب از بنر =از بین بردن فرصت های جذب مشتری

به طور کلی می توان گفت که بسیاری از طرح های آماده که عموماً در بستر اینترنت قابل دسترسی هستند و اکثر افرادی که با دانش و مهارت کمی اقدام به طراحی می کنند از این نمونه های آماده استفاده می نمایند ، بیشتر به دلیل پر کردن فضای خالی تابلو مورد استفاده قرار می گیرند و می توان گفت که نقشی در حد پس زمینه دارند. نکته دیگری که می توانیم به آن اشاره کنیم عدم وجود ارتباط معنایی بین تصاویر استفاده شده در تابلو و ماهیت کسب و کاری است که آن تابلو برایش ساخته می شود. کافی است در شهر قدمی بزنید و مدت زمان کوتاهی به تابلو های متعددی که بر سر در مغازه های مختلف نصب شده اند دقت کنید.

اگر بخواهم از تجربه های شخصی خودم در این موضوع صحبت کنم می توانم به استفاده از تصاویر شخصیت های فیلم های هری پاتر برای تابلوی یک مغازه فروش موبایل اشاره کنم . یا به عنوان نمونه ای دیگر درج تصویر میکی ماوس بر روی چاپ فلکس و تابلوی یک مغازه قنادی (بدون وجود فاکتورهایی مزتبط با این شغل در تصویر) که کاملاً نامتناسب به نظر می رسد و هیچ مفهومی را به رهگذران القا نمی کند.

مفاهیم نامرتبط یا دارای تاریخ انقضاء

از دیگر اشتباهاتی که می توان در تابلوهای مغازه ها دید درج لیست کالاهایی است که در آن مغازه به فروش می رسد. این کار هم از اصول حرفه ای طراحی خارج است و هم می تواند در آینده باعث شود تا تابلوی مغازه بلااستفاده گردد . مثلاً ممکن است زمانی ماهیت کاربری مغازه تغییر کند و برخی از کالاهایی که در تابلو نوشته شده اند و یا تصویر آنها در آن درج شده است ، دیگر در آن مغازه به فروش نرسند. در این مواقع مدیر کسب و کار مورد نظر ناچار است با رنگ کردن قسمت های مختلف تابلو و یا قرار دادن کاغذ های رنگی و مواردی از این دست اطلاعات موجود بر روی این تابلو رو ویرایش کند که اینکار نه تنها باعث زشت شدن تابلو و نمای بیرونی آن مغازه می شود ، بلکه به اعتبار آن کسب و کار در نگاه مردم نیز لطمه می زند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *