چاپ بنر عتبات عالیات : با مرور متون تاریخی و اسلامی ، می دانیم که این دین به ده ها فرقه مختلف تقسیم شده است . در میان این تقسیم بندی ها که شمار آن ها به عدد “هفتاد و سه ” نیز می رسد ، شاخه ای وجود دارد که برای ما ایرانیان بیش از دیگر زیر شاخه ها ملموس بوده و به دلایل متعددی که در این یادداشت نمی گنجد پیروان بیشماری در ایران دارد . این فرقه که همان تشیع دوازده امامی می باشد ، با اعتقاد به حقانیت حضرت علی (ع) و یازده جانشین ایشان که هم اکنون نیز در جهان حاضرند ، به تبعیت از دستورات قرآن و پیامبر اکرم (ص) می پردازند . هر چند در کنار این فرقه ، فِرق دیگری نیز وجود دارند که شیعه می باشند ، اما آنان به اختتام امامت با شهادت یکی از ائمه اعتقاد داشته و با عدم تشخیص جانشین بعدی ایشان به شیعیان سه ، شش و یا هفت امامی تقسیم شده اند .

با گذر از این مقدمه ، ما ایرانیان با دینی اغلب شیعه دوازده امامی ، در کنار سایر هم کیشان خود در سراسر جهان ، مرقد و آرامگاه هریک از این اوصیای الهی را مقدس بر شمرده و علاوه بر تمایل بی حد و حصر در زیارت آنان ، انجام این عمل را اقدامی پر ثواب و پسندیده می دانیم ؛ از سویی دیگر معتقدیم که این زیارت باعث ترفیع درجات زائر گشته و دیدار همین شخص نیز از اجر و فواید بیشماری برخوردار است ، لذا در سراسر این خاک ، هرگاه فردی از پابوس ائمه اطهار باز می گردد ، شتافتن به دیدار وی و مصاحبت با او اهمیت فراوانی می یابد .

با صرف نظر از مرقد چهار امام بزرگواری که در قبرستان بقیع بوده و آرامگاهی امام رضایی که همچون نگینی در انگشتری سرزمین ما می درخشد ، مقبره سایر ائمه شهید در کشور عراق واقع است . این مجموعه که با آرامگاه امام علی (ع) در نجف ، امام حسین (ع) و همچنین یاران با وفای ایشان در کربلا ، امام کاظم و جواد (ع) در کاظمین و همچنین امان هادی و حسن عسگری (ع) در سامرا تشکیل می شود ، به عتبات عالیات یا «آرامگاه های گرانقدر» معروف بوده و سالانه محل تجمع میلیون ها مسلمان حنیف و حق گرا می باشد .

پیرو نوشته های فوق ، زوار پس از بازگشت به شهر و دیار خود مورد تفقد و استقبال خانواده ، دوستان ، همسایگان و سایر وابستگانشان قرار می گیرند . این برخورد گرم که خود را با کسوت های گوناگونی از قبیل ذبح قربانی ، سلام و صلوات و همچنین  چاپ بنر عتبات عالیات نشان می دهد ، علاوه بر بزرگداشت شخصیت زائر توسط حضار ، آنان را  از تربت نشسته بر وجود فرد تازه وارد مستفیض می کند .

چاپ بنر عتبات عالیات که اغلب با نگاره ای از گنبد مراقد مذکور ، اشعار اسلامی و عرفانی و همچنین متنی برای خیر مقدم مسافرین همراه است ، سبب می شود تا از یک سو فرد مذکور حس خوبی از بازگشت به وطن داشته باشد و از سویی دیگر نام اهدا کنندگان را به خاطر بسپارد ، به همین دلیل چاپ بنر و اهدای آن به زائرین سبب بهبود رابطه عاطفی آنان نسبت به دیگری و تقویت مودتشان می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.