تفاوت فلکسی و پلکسی

تفاوت فلکسی و پلکسی : گاهی مقاربت نوشتاری و تلفظ دو کلمه یا عبارت سبب می شود تا نه تنها عده ای آن ها را با هم اشتباه بگیرند ، بلکه یکی از آن دو نیز از دور خارج شده و به آن کمتر توجه شود . این مثال که می توان در خصوص بسیاری از اصطلاحاتی که به صورت روزمره از آن ها استفاده می کنیم هم صادق باشد ، در حوزه فعالیتی مجموعه بلوط چاپ ، معمولاً با اشتباه گرفتن دو پدیده “فلکسی فیس” یا فلکسی با “پلکسی گلس” یا پلکسی خودنمایی می کند ؛ خطایی که سبب شد تا در این یادداشت به بررسی تفاوت فلکسی و پلکسی بپردازیم .

همان طور که در مقالات قبلی گفتیم ، فلکسی روشی برای چاپ محصولات عموماً تبلیغاتیست که در آن پارچه مورد نظر – محصولی که به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید ، هوای آزاد ، تغییرات جوی و استهلاک محیطی احتمال از بین رفتن بیشتری دارد ،  دارای ضخامت بیشتری نسبت به بنرهای معمولی بوده ، اما می تواند نور را بهتر از بنرها از خود عبور دهد – در بستر دستگاه چاپ بنر قرار گرفته و طرح و نقش مورد نظر مشتری را با غلظت و رنگ بیشتری نسبت به تولید بنری ساده روی خود می نشاند . در ادامه گفته شد که این نوع محصولات چاپی روی یک بستر یا باکس فلزی قرار می گیرند که زیر آن به کمک رشته های LED یا لامپ های مهتابی پوشانده شده است ، لذا رنگ قویتری که به آن اشاره شد ، در اثر این نور تضعیف شده و سبب می شود تا بیننده اثر همان نمایه ای که مد نظر کارفرما و مجری کار بوده است را مشاهده نماید .

این در حالیست که پلکسی یا پلی متیل متاکریلات که آن را با نام اختصاری PMMA هم نشان می دهند ، آکریلیکیست که در قالب ورق های رنگی و شفاف تولید می شوند . ویژگی منحصر بفرد Poly methyl methacrylate در این است که این ماده پلیمری ، یکی از مستحکم و مقاوم ترین مواد پلاستیکیست که می تواند شفافیت و سطح صاف شیشه را به عاریه گرفته و به جای آن مصرف شود . به طور تخصصی تر می توان گفت که پلکسی به علت داشتن خواص اپتیکال و سطح شفاف و بی بدیل ، در برابر عوامل جوی و آثار پرتوهای خورشیدی مقاومت به مراتب بالاتری نسبت به شیشه داشته و علاوه بر مقاومت بالاتر از آن در برابر ضربه ، فشار ، کشش و جریان الکتریسته ، درصد جذب رطوبت کمی نیز دارد . با اینکه پلکسی ها دارای کاربردهای فراوانی در حوزه صنایع خودرو سازی ، عمران ، نور پردازی و روشنایی ، ساخت اسباب بازی ، نوشت افزار و … هستند ، اما عمده دلیلی که سبب شده است تا تفاوت فلکسی و پلکسی کمرنگ شده و این دو عبارت به جای دیگری به کار روند ، استفاده از هر دوی آن ها در امر تبلیغات می باشد . این محصول که شاید آن را در ساخت اعداد و حروف برجسته دیده باشید – هرچند در قالب صفحات مستطیلی نیز یافت می شوند – اگر دارای ضخامت زیادی باشند و یا بخواهیم روی آن ها اشکالی پیچیده و غیر خطی به وجود آوریم ، مستلزم قرار گیری در دستگاه لیزر هستند ، حال اینکه کاترهای مخصوص آن ها نیز می تواند به حصول اشکال مورد نظر و ساده این پدیده ها منجر شوند .

نهایتاً پس از اینکه دانستیم تفاوت فلکسی و پلکسی در جنس و کاربرد آن ها می باشد ، نیاز به یادآوریست که کنار هم قرار گرفتن این محصولات توسط مجموعه های تبلیغاتی که به امر ساخت سازه های نمایشگاهی ، حک و برش لیزر و ساخت تابلوهای تجاری مشغولند سبب شده است تا عده ای این دو را اشتباه بگیرند ، دو پدیده ای که در عین نزدیکی حالت نوشتاری ، اگر با سلیقه و یک طراحی اصولی مکمل یکدیگر باشند ، به تولد محصولی جذّاب و پر بازدید تبدیل می شوند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.